Erasmus +

Haapsalu Viigi Kooli töötajate õpiränne 2022/2023, kuidas meil läks?

Kahel viimasel õppeaastal oleme ametis olnud meie päris esimese enda ettevalmistatud ja läbiviidud Erasmus+ õpirändeprojektiga Haapsalu Viigi Kooli töötajate õpiränne 2022/2023. Projekti eesmärgiks oli parandada õppetöö kvaliteeti ja vähendada organisatsiooni arenguvajadustega seotud väljakutseid ning selle raames käis 15 kooli töötajat kokku 4 õpirändel neljas erinevas Euroopa riigi koolis. Igas koolis käis korraga töövarjutamas 4-5 inimest, iga õpiränne kestis 5 päeva, lisaks 1-2 reisipäeva. Projektis osalejad valiti läbi koolisisese avaliku konkursi, millel osalemiseks tuli kandidaatidel lahti mõtestada, kuidas seonduvad õpirännete eesmärgid kooli arengu eesmärkide ja tema enda ametist tulenevate väljakutsetega. Projekti rahastati Euroopa Liidu vahenditest.

Esimene õpiränne toimus 2023. aasta maikuus. Õpirände fookus ja eesmärk oli tõsta haridustöötajate oskusi alternatiivkommunikatsiooni meetodite kasutamise osas erivajadusega õppija toetamisel. Õpirände vastuvõtvaks partneriks oli Belgias, Drongenis asuv erialgharidust andev kool Rozemarijn, kus õpivad intellektuaalse arengupeetuse ja/või autismispektri häirega lapsed vanuses 2,5 kuni 13 aastat. Partneri leidmisel oli suurepäraseks abiks Erasmus+ kiirendi üritus, kontaktseminar Belgias, kus meie projektijuht leidis ühise keele Rozemarijni kooli esindajaga, kellega meil tundus olevat sarnaseid väljakutseid ja teadmisi/kogemusi, mida vastastikku jagada. Jätka lugemist.

Teine õpiränne toimus 2023. aasta oktoobris. Teise õpirändega seadsime endale eesmärgiks  õpilaste paremaks toetamiseks vajalike meeskonnatöö oskuste arendamise organisatsioonis. Meid võõrustas Leedus, Kelmè linnas asuv Kelmè erikool Kelmès specialioji mokykla, kus õpivad erinevate intellektihäiretega õpilased vanuses 7 kuni 21 eluaastat (alg- ja põhiharidus). Kooli juures tegutseb ka päeva-/sotsiaalkeskus täiskasvanutele, kus pakutakse mitmeid sotsiaalteenuseid ning võimaldatakse inimestel osaleda erinevates tegevustes ja tööhõiveprogrammides. Kelmè erikooli direktrissiga tutvus projektijuht ühel varasemal Erasmus+ kiirendi kontaktseminaril, mille käigus lepiti edasine koostöö kokku juba üsna varakult.  Jätka lugemist.

Kolmas õpiränne toimus 2024. aasta mai keskpaiku. Õpirände eesmärk oli töötajate digipädevuste arendamine ning uute digitaalsete õppemeetodite õppimine, et seeläbi rikastada õpilaste igapäevaseid tunde. Seekordseks võõrustajaks oli Soomes, Turu linnas asuv üld- ja eriharidust andev kool Luolavuoren koulu, kus õpitakse nii üldhariduse kui ka individualiseeritud õppekava järgi. Soome kooli esindaja oli aasta varem meid Erasmus+ õpirändeprojekti kaudu juba külastanud, olime teadlikud nende kooli kogemusest digivaldkonnas ja ootasime sobivat võimalust, et oma koostööd jätkata.

Õpirändel osales neli õpetajat, kellest üks on lisaks ka kooli haridustehnoloog ning nende õpirändekogemusest saate lugeda siit.

Neljas õpiränne toimus 2024. aasta mai lõpus ja oli meie selle projekti viimane. Õpirände eesmärk oli erinevate projektõppe meetodite efektiivsem rakendamine ning uute meetodite omandamine, et toetada erivajadustega õppijate igapäevaste oskuste arengut. Külastasime Hollandis, Nijkerki linnas asuvat praktilise hariduse kooli Accent, Accent Praktijkonderwijs, kus pakutakse keskharidust hariduslike erivajadustega õpilastele vanuses 12-18 eluaastat. Praktiline õpe keskendub õpilaste jaoks oluliste teemade (elamine, töötamine, kodakondsus, õppimine ja vaba aeg) ettevalmistamisele, mille raames õpitakse võimalikult hästi ja iseseisvalt toime tulema nii koolis kui ühiskonnas. Projektipartneri leidsime taas Erasmus+ kiirendi kontaktseminari kaudu. Jätka lugemist.

Mis on saanud edasi? Nagu juba eespool juttu oli, oleme kogu projekti jooksul ja igalt õpirändelt õppinud palju rohkem kui seatud eesmärkidega oleme osanud ette näha ja tasapisi oleme püüdnud hakata neid ka oma töös rakendama. Osalejate tagasiside on olnud väga positiivne ja kõik on olnud lahkesti valmis oma kogemusi jagama. Veelgi enam, inimesi, kes on ise õpirännetest osa saanud, on palju lihtsam kaasata meid külastavate gruppide võõrustamisel. Ja keeleoskus või õigemini selle puudumine, mida pidasime esialgu ületamatuks raskuseks, ei ole meie puhul ühtegi tegevust takistanud, alati on pundis keegi, kes räägib teistest paremini ja saab vajadusel aidata, aga enamasti oleme märganud seda, et reisi lõpuks on kõigil keeled vähemal või rohkemal määral suus. 

Koostöö kõigi meie poolt külastatud koolidega on jätkunud või jätkumas. Meie õppekäik Soome kooli järgnes sealse kooli esindaja töövarjutamisele meie koolis. Aprillikuu viimasel ja mai esimesel nädalal külastas meid meie esimese õpirändegrupi vastuvõtja – Belgia kooli grupp, kellega veetsime sisuka nädala nii meie kui meie koostööpartnerite juures. Saime rakendada oma õpirännetel saadud kogemusi.

Kogemusest kaasata enda väliskülaliste võõrustamisse oma koostööpartnereid, tekkisid uued koostöövõimalused ja juba maikuu lõpupoole saime oma kooli tutvustada Haridus- ja Noorteameti külalistele – haridusametnikele Kanaari saartelt, kes omakorda kutsusid meid nende hariduseluga tutvuma. Belgia külaliste ja meie lasteaiast koostööpartneriga mõlgutasime mõtteid ka edasiseks ühiseks koostööprojektiks, sest teadupärast alustavad lapsed Rozemarijni koolis juba 2,5ndast eluaastast.

Leedu ja Hollandi koolide inimesed on meile tulemas kohe uue õppeaasta alguses, septembris. Leedu kooliga esitasime käesoleval aastal projektitaotluse Nordplus programmi, projekt sai rahastuse ja sellesse on kaasatud juba ka õpilased. Teemaks “Erivajadusega õpilase 5 meelt”.

Meil on hea meel, et julgesime vaatamata oma esialgsele ebakindlusele seda projektivankrit vedama hakata. Loodame, et meie kogemus on innustav nii meie oma maja järgmistele väliskoostöö huvilistele kui ka partneritele, kes meie muljetest on osa saanud!

Haapsalu Viigi Kooli töötajate õpiränne 2022/2023

2022. aasta sügisel taotles kool rahastust Erasmus+ projektile „Haapsalu Viigi Kooli töötajate õpiränne 2022/2023“, eesmärgiga parandada õppetöö kvaliteeti ja vähendada organisatsiooni arenguvajadustega seotud väljakutseid – toetada töötajate erialaste teadmiste täiendamist välisriigis erinevate pedagoogiliste lähenemisviiside ja metoodikate rakendamisest, arendada rahvusvahelist koostööd, edendada erialase võrgustiku arengut, parandada õppetöö kvaliteeti, jagada õpetamise ja kooli arenguga seotud parimaid tavasid. Taotlus sai positiivse vastuse ja selle raames on kavas korraldada neli õpirännet nelja erinevasse Euroopa riigi kooli, kus plaanime täiendada oma töötajate oskusi järgnevates valdkondades:

  • digipädevuste arendamine ning uute digitaalsete õppemeetodite õppimine, et seeläbi rikastada õpilaste igapäevaseid tunde;
  • erinevate projektõppe meetodite efektiivsem rakendamine ning uute meetodite omandamine, et toetada erivajadustega õppijate igapäevaste oskuste arengut;
  • haridustöötajate alternatiivkommunikatsioonimeetodite kasutamise oskuste tõstmine erivajadusega õppija toetamisel;
  • õpilaste paremaks toetamiseks vajalike meeskonnatöö oskuste arendamine organisatsioonis. 

Igasse õpirändesse on planeeritud neli osalejat, ühe õpirände tegevuste kestuseks on viis päeva, lisaks 1-2 reisipäeva. Projekt kestab 18 kuud ja selle tegevused tuleb ellu viia hiljemalt 2024. aasta juunikuu lõpuks. Projekti toetab Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuur Erasmus+ programmist.

Erasmus+ project KA 105-Youth mobility Art is for All

Koostööpartner: Läti Viduskurzeme primary school-development centre.

Projekti ettevalmistav kohtumine Lätis toimus 24 – 26.08.2021.

Õpilaste sõit Läti kooli toimub 17 – 23.10.2021

Seoses koroonaviiruse ulatusliku levikuga lükkub õpilasvahetus 2022. aasta märtsi.

Õpilasvahetus jäi COVID-19 leviku tõttu lõplikult ära.